Dlaczego warto jeść pistacje? Czy są zdrowe?


Co to pistacje?

Pistacje to orzechy pistacjowe będące owocami drzewa z gatunku o tej samej nazwie. Jadalna pistacja jest tak naprawdę zieloną pestką otoczona twardą (zdrewniałą) łupiną, która w odpowiednim momencie odsłania dojrzały owoc. łupina odpada sama lub  z łatwością może być usunięta mechanicznie.
Co to pistacje


Orzechy pistacjowe są dostępne w Polsce dostępne są głównie z importu. Mimo, że drzewo pistacji rośnie w klimacie umiarkowanym, jego uprawa w naszym kraju nie jest popularna. Podobnie z wykorzystaniem zielonych orzechów w naszej kuchni – polacy robią to bardzo rzadko, co jest nieco dziwne, ponieważ pistacje dostępne są w każdym większym markecie.  Główne miejsca z których pochodzą orzechy to USA i Iran.

Orzeszki pistacjowe mają charakterystyczny słodki smak i wyczuwalny, silny aromat. Można je spożywać bez niczego lub używać jako dodatek do wyrobów cukierniczych. U nas najpopularniejszym produktem o smaku pistacji są lody, ale można też spotkać je m.in w

  • kisielach
  • tortach
  • sukierkach
  • struclach

Lody pistacjowe

Jak każde orzechy pistacje są niestety dość kaloryczne.

Pozytywne właściwości pistacji

Pistacje zawierają szereg niezbędnych dla organizmu składników mineralnych i witamin, co sprawia, że mogą być bardzo cennym elementem naszej diety. Jakie są najważniejsze pozytywne właściwości pistacji o których powinniśmy pamiętać i na co pozytywnie wpływają? Poniżej przedstawiamy tylko kilka najbardziej znanych cech:

Obniżają poziom choloesterolu

Jeśli masz wysoki cholesterol i chcesz mieć zdrowe serce – chrup pistacje! Zdaniem naukowców spożywanie garści zielonych orzechów dziennie pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu LDL oraz trójglicerydów. Pistacje zawierają bowiem sporo fitosteroli, które utrudniają przyswajanie cholesterolu z przewodu pokarmowego. W ten sposób- obniżają jego poziom we krwi, zapobiegając m.in. chorobom serca.

Mniejsze ryzyko nowotworów

Codzienne jedzenie ok. 70 gramów zielonych orzechów może też znacznie zmniejszyć ryzyko zachorowania na niektóre rodzaje nowotworów. Pistacje to porcja antyoksydantów, które wzbogacają dietę w tzw. gamma – tokoferol (jedną z odmian witaminy E), która zapobiega uszkodzeniom DNA wywołanym przez wolne rodniki, co może hamować rozwój komórek nowotworowych.

Dobre dla cukrzyków

Działanie orzechów pistacjowych wpływa również pozytywnie na osoby dotknięte cukrzycą typu 2. Ponieważ przyczynia się do obniżenia ryzyka chorób serca, które są bardzo częstą przyczyną zgonów osób cierpiących na cukrzycę (nawet 2/3). Jak pokazują badania u osób dorosłych chorych na tą chorobę spożywanie dwóch porcji pistacji dziennie poprawiało kontrolę pracy serca i redukowało obkurczanie się naczyń krwionośnych w sytuacjach stresowych

Alergie na pistacje

Niestety coraz częściej spotykanymi alergiami pokarmowymi są alergie na orzechy w tym orzechy pistacjowe. Czym jest alergia pokarmowa? Jest to nietolerancja na niektóre składniki i uznanie ich przez organizm za szkodliwe patogeny. Niestety skutkiem ich zwalczenia są nieprzyjemne objawy ze strony układu pokarmowego, skóry i dróg oddechowych. część z nich może być niebezpieczna dla zdrowia, a nawet zagrażać życiu. Orzechy u alergików mogą być przyczyną wstrząsu anafilaktycznego – ekstremalnej reakcji organizmu na alergen. Objawami wstrząsu anafilaktycznego mogą być m.in. duszności, omdlenia, bóle głowy, szybki spadek ciśnienia tętniczego krwi. Efektem skumulowanej obecności objawów wstrząsu może być nawet śmierć. Dlatego tak ważne jest rozpoznanie alergii na orzechy pistacjowe.

Jak rozpoznać alergię na orzechy pistacjowe

Oczywiście alergia na pistacje nie musi od razu oznaczać wstrząsu anafilaktycznego. Najczęstszymi objawami są:

  • wysypka
  • swędzenie
  • pokrzywka
  • zaczerwienienie skóry

Do poważniejszych objawów należą:

  • biegunka
  • wymioty
  • mdłości
  • biegunka

Alergia na pistacje często dotyczy osób cierpiących na alergię na orzeszki ziemne. Czy objawy alergii oznaczają, że nie powinieneś jeś pistacji? Najpierw udaj się do lekarza, który przeprowadzi z toba fachowy wywiad, a w razie potrzeby zleci odpowiedni test na alergię.

Wartości odżywcze, minerały, witaminy i kaloryczność

Kaloryczność – wartość energetyczna pistacji jest dośc duża i wynosi – 562 kcal na 100 g. Wartości odżywcze witaminy i minerały na 100 g:

Wartości odżywcze

  • Białko – 20.2 g
  • Tłuszcz 45.3 g
  • Węglowodany 27.5 g
  • Cukry proste 7.5 g
  • Błonnik 10.3 g

Witaminy

  • Witamina C – 5.5 mg
  • Tiamina – 0.9 mg
  • Ryboflawina – 0.2 mg
  • Niacyna – 1.3 mg
  • Witamina B6 – 1.7 mg
  • Kwas foliowy – 51 µg
  • Witamina A – 416 IU
  • Witamina E – 2.3 mg

Minerały

  • Wapń – 105 mg
  • Żelazo – 3.9 mg
  • Magnez – 120 mg
  • Fosfor – 490mg
  • Potas – 1030mg
  • Sód – 1 mg
  • Cynk – 2.1 mg

 

Dlaczego warto jeść pistacje – artykuł w skrócie:

  1. Co zawierają pistacje
  2. Pistacje dobre na cholesterol
  3. Ile kalorii zawiera pistacja.
  4. Niskokaloryczna przekąska
  5. Pistacje zmniejszają ryzyko zachorowania na nowotwory
  6. Bogate źródło witamin i minerałów
  7. Składniki pistacji
  8. Czy pistacje są kaloryczne

Leave a comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najtaniej w sieci:
Zobacz